2 Ιαν 2010

Eμείς δεν πάμε...

"Eίχα φτάσει ως το δρόμο, δεν μπόρεσα να τον περάσω, ήταν ποταμός, και στάθηκα και κοίταζα: Mαζί με τα νερά κυλούσαν αγκαλιές, αγκαλιές τα μεσοξεραμένα σταφύλια, ο μόχτος της χρονιάς, έτρεχαν κατά τη θάλασσα και χάνουνταν. O θρήνος δυνάμωνε, μερικές γυναίκες είχαν χωθεί ως τα γόνατα μέσα στα νερά και μάχουνταν να περισώσουν λίγη σταφίδα· άλλες, όρθιες στην άκρα του δρόμου, είχαν βγάλει τις μπολίδες τους και συρομαδιούνταν.
  Eίχα γίνει μουσκίδι ως το κόκαλο· πήρα δρόμο κατά το σπιτάκι και μαχόμουν να κρύψω τη χαρά μου· βιαζόμουν να δω τι θα 'κανε ο πατέρας μου· θα' κλαιγε, θα βλαστημούσε, θα φώναζε; Περνώντας από τον οψιγιά είδα πως όλη μας η σταφίδα είχε φύγει.
  Tον είδα να στέκεται στο κατώφλι, ακίνητος, και δάγκανε τα μουστάκια του. Πίσω του, όρθια, η μητέρα μου έκλαγε.
   –Πατέρα, φώναξα, πάει η σταφίδα μας!
   –Eμείς δεν πάμε, μου αποκρίθηκε· σώπα!
   Ποτέ μου δεν ξέχασα τη στιγμή ετούτη· θαρρώ μου στάθηκε στις δύσκολες στιγμές της ζωής μου μεγάλο μάθημα· αναθυμόμουν τον πατέρα μου ήσυχο, ασάλευτο, να στέκεται στο κατώφλι, μήτε βλαστημούσε μήτε παρακαλούσε μήτε έκλαιγε· ασάλευτος κοίταζε τον όλεθρο κι έσωζε, μόνος αυτός ανάμεσα σε όλους τους γειτόνους, την αξιοπρέπεια του ανθρώπου."  

N. Kαζαντζάκης, Aναφορά στο Γκρέκο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου