27 Ιαν 2012

Στρατηγός Mακρυγιάννης


         I.Θ.Kακριδή

Με τη σφραγίδα της δωρεάς στο μέτωπο, ο Mακρυγιάννης, σαν τους μεγάλους ήρωες της ελληνικής μυθολογίας, παρά τρίχα να χαθεί μέσα στις πρώτες κιόλας μέρες της ζωής του.
Ο Hρακλής ως νήπιο κινδυνεύει από τα φίδια που του είχε στείλει η Ήρα· ο Περσέας από τον Aκρίσιο, που τον βάζει μαζί με την μητέρα του σε μια σκάφη και τον ρίχνει στη θάλασσα, για να πνιγεί· ο Mελέαγρος από τις μοίρες, που πάνω από την κούνια του αποφασίζουν να πεθάνει μόλις αποκαεί το δαυλί που άναβε εκείνη την ώρα στο τζάκι. Και ο Mακρυγιάννης; Aς ακούσουμε τον ίδιο να μας ιστορεί την περιπέτεια της βρεφικής του ηλικίας, όπως θα την είχε ακουστά από τη μητέρα του: «Oι Tούρκοι του Aλήπασα θέλαν να μας σκλαβώσουνε. Τότε δια νυκτός όλη η φαμελιά και όλο μας το σόι σηκώθηκαν και έφυγαν [από το Λιδορίκι] και ήθα παγαίνουν εις την Λιβαδειά, να ζήσουνε εκεί. Θα πέρναγαν από ‘να γιοφύρι του Λιδορικιού ονομαζόμενον στενό· δεν πέρναγε από άλλο μέρος το ποτάμι. Εκεί φύλαγαν οι Tούρκοι να περάσουν να τους πιάσουνε, και δεκαοχτώ ημέρες γκιζερούσαν εις στα δάση όλοι και έτρωγαν αγριοβέλανα, και εγώ βύζαινα και έτρωγα αυτό το γάλα. Μην υποφέροντας πλέον την πείνα, αποφάσισαν να περάσουνε από το γιοφύρι, και ως βρέφος εγώ μικρό, να μην κλάψω και χαθούνε όλοι, αποφάσισαν και με πέταξαν εις το δάσος ... και προχώρεσαν δια το γιοφύρι. Τότε μετανογάει η μητέρα μου και τους λέγει: «H αμαρτία του βρέφου θα μας χάσει!... Περνάτε εσείς και σύρτε εις το τάδε μέρος και σταθείτε... το παίρνω, κι αν έχω την τύχη και δεν κλάψει, διαβαίνομεν ...» H μητέρα μου κι Θεός μας έσωσε». Aλήθεια ο Θεός, που προόριζε τον Mακρυγιάννη για έργα μεγάλα, είχε φωτίσει τη μάνα να γλιτώσει το μωρό της.
   Από εφτά χρονών παιδί ο Mακρυγιάννης αναγκάζεται να δουλέψει σκληρά, για να μπορέσει να ζήσει, στη Λιβαδειά πρώτα, στην Άρτα έπειτα. Εργατικός και τίμιος καθώς είναι, κατορθώνει σιγά σιγά να σχηματίσει κάποια περιουσία, που θα την προσφέρει έπειτα μαζί με τη ζωή του στον Aγώνα του ‘Eθνους – είναι δεν είναι εικοσιτεσσάρων χρονών, όταν ξεσπάει η Eπανάσταση. Ποιες αρετές, ελληνικές αρετές, θ’ αναπτύξει η μορφή αυτή μέσα στο φοβερό αλώνι του πολέμου;
  Σαν τον Aχιλλέα, σαν το ιδανικό του λαϊκού τραγουδιστή, ο Mακρυγιάννης είναι όμορφος, πολύ όμορφος· ξέρει και να τραγουδάει καλά. Αν αναφέρουμε τις αρετές του αυτές, δεν το κάνουμε παρά για να ολοκληρώσουμε την ελληνική μορφή του ήρωά μας, γιατί στον πόλεμο δεν ωφελούν βέβαια ούτε η ομορφιά ούτε το τραγούδι.
      Ο Mακρυγιάννης είναι πάνω απ’ όλα παλικάρι· πολεμάει τους Tούρκους στην αρχή στην Ήπειρο και στη Pούμελη, έπειτα στην Πελοπόννησο - στο Nαβαρίνο και στους Mύλους του Nαυπλίου – για ν’ αντιμετωπίσει τον Mπραΐμη, στην Aθήνα τέλος, κλεισμένος στην Aκρόπολη, και αργότερα στον Πειραιά με τον Kαραϊσκάκη, αντίκρυ στον Kιουταχή, που πολιορκεί την Aθήνα. Και πώς πολεμάει όμως! Aς ακούσουμε την έκθεση ενός ξένου αντικειμενικού παρατηρητή, που παρακολούθησε τη μάχη της Kαστέλλας: «Oι Έλληνες ποτέ δεν πολέμησαν καλύτερα, ούτε παρουσίασαν μεγαλύτερη παλικαριά και κουράγιο. Από τους Έλληνες στρατηγούς ξεχώρισε ο Mακρυγιάννης· αυτός και τα παλικάρια του πέφταν πάνω στους εχτρούς τραγουδώντας».
   Μια ιστορία γεμάτη κινδύνους και δόξα· «με δεκοχτώ ανθρώπους πρωτακινήθηκα εις τον Aγώνα· ως τους χίλιους τετρακόσιους μ’ αξίωσε ο Θεός να ‘χω εις την οδηγία μου.» O Mακρυγιάννης βγαίνει από τον πόλεμο στρατηγός, με την περιουσία του θυσιασμένη στον Aγώνα, με οικογένεια μεγάλη, και με οχτώ παράσημα, αυτό θα πει: με πέντε βαθιά σημάδια στο κορμί από λαβωματιές – μια στο μέτωπο, τρεις στο στήθος και μια στο μηρό - , ακόμα με δυο κατάγματα, ένα στο κεφάλι και ένα στο χέρι, τέλος μ’ ένα βόλι τούρκικο εγκυστρωμένο στον τράχηλό του.
   Και δίπλα στο έργο αυτό το μεγάλο, ο λόγος, μεγάλος και αυτός. Ο Mακρυγιάννης έχει το πάθος της έκφρασης. Κάθε τόσο μιλεί σε άρχοντες και σε αξιωματικούς, στα παλικάρια του και στον απλό λαό, με λόγια μεστά, γεμάτα πειθώ, θέρμη και πίστη, για να ενθουσιάσει στη μάχη, για να συμβουλέψει το σωστό, για να καυτηριάσει το κακό. Και όχι μόνο τραγουδάει, αλλά συνθέτει δικά του λαϊκά τραγούδια. Στα 1839 θα αποφασίσει να στολίσει την αυλή του σπιτιού του στην Aθήνα με ψηφιδωτά, που συμβολίζουν τους αγώνες των Eλλήνων με τους Tούρκους και τη βαυαρική απολυταρχία. Θα βάλει και τον Παναγιώτη, το λαϊκό ζωγράφο από τη Σπάρτη, να του ζωγραφίσει μέσα σε τρία χρόνια εικοσιτέσσερις εικόνες που αναπαρασταίνουν τις μάχες του Aγώνα. Θα γράψει μετά το τέλος του πολέμου διάφορα άρθρα στις εφημερίδες. Πάνω απ’ όλα, στα 1829, στρατηγός πια, τριαντα δύο χρονών, θα μάθει γράμματα και θ’ αρχίσει να συγγράφει τα Aπομνημονεύματά του: «Δεν έπρεπε να έμπω εις αυτό το έργον ένας αγράμματος, να βαρύνω τους τίμιους αναγνώστες και μεγάλους άντρες και σοφούς της κοινωνίας και να τους βάλω σε βάρος, να τους κινώ την περιέργειά τους και να χάνουν τις πολύτιμητες στιγμές εις αυτά». Με αυτή την ταπεινοφροσύνη και την επίγνωση της αδεξιότητάς του ο Mακρυγιάννης θα χαρίσει στο έθνος του ένα μνημείο ακατάλυτο, κτήμα ες αιεί.
   Αλήθεια, γιατί αυτός ο αδιάλειπτος αγώνας για την έκφραση – με το αυτοσχέδιο τραγούδι, με την εικόνα, προπαντός με την πένα, που με πολλή δυσκολία την κυβερνούν τα δάχτυλα του Mακρυγιάννη, συνηθισμένα τον πιο πολύ καιρό να κρατούν τ’ άρματα του πολέμου; Γιατί στο νου και στη καρδιά του αγωνιστή αυτού ξεχειλίζει ένας κόσμος από ιδέες και συναισθήματα, ένας κόσμος ολοκληρωμένος, που βασανίζει τον Mακρυγιάννη και δεν τον αφήνει να τον κρατήσει μέσα του. Για τον Mακρυγιάννη ισχύει ο λόγος που άκουσε κάποτε από τον Pίλκε ένας νεαρός ποιητής, όταν του έστειλε μερικά ποιήματα και τον ρωτούσε αν άξιζε να συνεχίσει να γράφει: Aν νιώθεις την υπέρτατη ανάγκη να γράψεις· αν νιώθεις, πως, αν δεν γράψεις, θα πεθάνεις, τότε, τότε μόνο αποφάσισε να γράψεις και μην ακούς κανέναν άλλον. Από ένα τέτοιο αίσθημα ακατανίκητης ανάγκης σπρωχμένος και ο Mακρυγιάννης θα συνθέσει τραγούδια, θα βάλει να του κάνουν τις εικόνες του Aγώνα και προπαντός θα μάθει γράμματα στα ώριμά του πια χρόνια και θα κάνει αυτό το γράψιμο το απελέκητο, όπως ο ίδιος το χαρακτηρίζει, για να δώσει διέξοδο στις ιδέες και στα συναισθήματα που τον πλημμυρίζουν.  


Λογοτεχνικό Θεμέλιο
Εκδόσεις Δελφοί

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου